יום חמישי, 5 במאי 2016

הוגוורטס: היסטוריה

הנה זה, ההיסטוריה של הוגוורטס ביקום הסיפור. מעניין מאוד ואני, כמובן, אכלול הערות.



זהותם האמיתית של המייסדים עטופה במסתורין, במסורות עממיות, ובהיסטוריה כמו מקביליהם המוגלגים, רובין הוד או המלך ארתור. המספר "אלף שנים" היה נחמד ועגול עבור התעמולה של רידל, אבל התאריך המדויק לא ידוע, למרות שמשערים שהוא התרחש בסביבות המאה הרביעית או החמישית (1).


באותו הזמן, בריטניה שאנחנו מכירים לא הייתה קיימת. במקומה, האיים היו אוסף ממלכות ונסיכויות, שתמיד נלחמו בינן לבין עצמן, ובאופן דתי הם היו אסון מוחלט ומלאים באמונות מקומיות, אמונות סקסוניות (2) ונורדיות, הפנתאון הרומי, ונצרות שהלכה והתחזקה. היה שם יותר מסתם שפיכות דמים, והם היו ממש מסוכנים לילדים קסומים שהיו חיילים בכל הצדדים וגם משהו שהיה ממש טוב להרוג או לשעבד אם פשטת על העיר.


לפי המסורת, באותו הזמן ארבעה אנשים חזקים (הלוחם הסקסוני והלורד של וסקס (3) "גודריק גריפינדור" שהיה מאמין בדת המיתרה (4), "סלאזאר סלית'רין" שהיה קוסם ממוצא אוי נייל (5), "הלגה הפלפאף" שהייתה נזירה מקלדוניה (6), ו"רוונה רייבנקלו", כוהנת ומלכת דייפד (7)) איחדו כוחות בהסכמה שלמרות המחלוקות האמוניות שלהם, בטח יש מקום ניטרלי בו ילדים קסומים יוכלו ללמוד ולחזור אל אנשיהם עם סיכוי טוב יותר לשרוד, אחרת בריטניה תגרום לכך שהקהילה היקרה שלה תיכחד.


מה שהקימו היה כפר קטן (שאחר כך נקרא הוגסמיד (8)) בו כל אדם עם דם קסום יוכל לחיות תחת שבועה נוקשה לא לפגוע באף אחד אחר עם המתנה הזאת, לא משנה לאיזו ממלכה הם נאמנים. מקדש לא ייחודי לאף אמונה נבנה גם הוא, יחד עם ספרייה/מקלט שהפך לבית ספר. ילדים למדו לטינית, שפה שהאמינו שתהיה הלשון המדוברת העתידית, וכל אחד מהם נבחר בידי ארבעת המייסדים לקחת מסלול חיים לפי כישוריו. באותו הזמן, אלו היו ארבע צורות החיים הנפוצות עבור אדם עם דם קסום: אלוף צבאי, מרפא, מלומד, או מכשף בעבור אדם חזק.


במהלך המאות, לכפר היו תקופות רעות וטובות, אבל הוא תמיד החזיק מעמד, ובית הספר הקטן שרד יחד איתו. בית הספר התרחב לגודלו של מנזר קטן במהלך המאה העשירית, וזאת הייתה ההתחלה של הוגוורטס המודרני במונחים של בית ספר, על מה שהפך אחר כך למדשאות בית הספר. באותו הזמן, היו בערך מאה תלמידים במוסד בכל זמן נתון, עם טווח גילאים בין שש ועד לקבלת המחזור אצל הבנות או הזקן אצל הבנים, התקופה בה ההכשרה שלהם נגמרה ונאלצו לבחור אדון או בעל.


אז גם הייתה התקופה בה קרה הפילוג הגדול עם תלמידיו של סלית'רין. הייתה אמונה חזקה בין הענף של המכשף שהמתנה יכולה לעבור אך ורק בתורשה, ושאם הופיעה אצל מישהו שנראה מוגל, האימא הוטעתה בידי מכשף משנה צורות, ולכן הילד הושג בניאוף ובתחבולות והיה צריך למות או לחיות עם כל כוחותיו כקללה. אחרי שכמעט קרע את בית הספר ואת הכפר, הושגה פשרה בה רק שושלות טהורות יוכלו להצטרף אליו, אבל שהם עדיין יוכלו ללמוד בבית הספר באופן כללי. הגברים והנשים הופרדו בקפידה, אבל למרות הגישה הפטריארכלית של הנצרות ששלטה בכיפה, הסגידה לאלוהות נשית הייתה בולטת מדי בדתות הילידיות כדי להימחק במקום הקסום.


בתקופת המוות השחור והאינקוויזיציה שבאה אחריו, הוגוורטס היה אחד מהמקומות שגדלו מאוד בגלל הפליטים… והמדיניות הנוקשה של המרפאים שגרמה לכל בן אדם חדש לשרוף את כל רכושו, לגלח את ראשו, להתקלח באמבטיה קדושה ולעבור בעשן. המיתוס של המייסדים התחיל להיווצר באותו הזמן, ובית הספר רכש את אוצרות המייסדים (באופן היסטורי, אם אתם ממש רוצים לדייק, הם אוצרות הפליטים שהומסו והפכו לאוצרות במחווה לאלו שהלכו לעולמם).




במאה הארבע-עשרה, האלכימיה הייתה ענף מאוד פופולרי, והרנסנס ואספות הקוסמים הרשו את הגישה לכל מה שנחשב בעבר לידע אבוד. ניקולס פלאמל התחיל להשתעשע באלמותיות והביא כמה מהמוחות המבריקים של אותה התקופה אל בית הספר של הכפר, והפך אותו למעוז של חוכמה קסומה… וגרם לקהילות קסומות אחרות לקנא ולהתחיל בתי ספר משלהן. בנוסף, בגלל חלק מהניסויים הללו, נוצרו רוחות הבתים (הגבירה באפור, בגלל אי הבנה קלה, לא הייתה הבת הביולוגית של רוונה רייבנקלו, אלא כוהנת-נסיכה שנשבעה לשרת אותה במסגרת החיילות שקראו לעצמן הבנות שלה).


האירוע החשוב של המאה הזאת היה מלחמת העצמאות הסקוטית הראשונה (9), ובמהלכה הוגסמיד כמעט נחשף והושמד. הקסם באזור החזיק מעמד, אבל הם היו צריכים לסגת, ונטשו את בית הספר, המדשאות והנהר. לורד אנגלי קיבל את האזור, ופלאמל הציע להרשות לו לבנות טירה ענקית לפני שירצחו אותו ויגרמו לטירה להיות כזאת "רדופה" עד שאף אחד שפוי לא ירצה אותה.


הטירה, שהפכה לטירה של הוגסמיד, הייתה המקום בו פלאמל קיווה לבנות עיר קסומה גדולה. הוא הרחיב את בית הספר והפך אותו לחובה לכל תלמיד, וגם התעקש על ידיעת קרוא-וכתוב, שיפר מאוד את הספרייה ואת אוסף האומנות/היסטוריה, ואירח את הקסמהדרין - סוג של מועצה שייצגה את האינטרסים הקסומים בכל בריטניה הגדולה וביבשת למרות שלא היה לה כוח אמיתי. פלאמל גם הפסיק את ארבעת מסלולי הלימוד השונים וכפה תכנית לימודים אחידה, למרות שמסורת המיון ורבות מתרבויות הבתים נשארו.


במאות הבאות, הוגוורטס נשאר המרכז בפועל של הממשלה הקטנה שהייתה לעולם הקוסמים, וגם בית ספר לילדי הוגסמיד ולכל ילד קסום אחר שרצה להיות שם. בגלל המסע הקשה והצורך לדעת שבית הספר קיים מלכתחילה, הוא היה פחות או יותר בלעדי לעשירים, וכשכל ילדי העשירים הולכים לבית ספר ביחד, מערכת המעמדות רק הופכת לנוקשה יותר. תשאלו את פנימיית איטון (10). כמובן, ילדים עם יכולות קסומות חריגות שגרמו לצרות או משכו תשומת לב גם נלקחו מהסדנאות, בתי היתומים, בתי הכלא וכו' כדי לבוא ללמוד... בדיוק כמו טום רידל הצעיר.


כשרידל העביר את הממשלה של הקוסמים ללונדון ובאמת ביסס את משרד הקסמים המודרני, נשארה לו טירה ענקית ושמונים תלמידים בערך. כשהוא מודע לכוחו של החינוך, הוא ניסה להפוך את הוגוורטס לחובה עבור כולם, אבל אפילו עם מסילות הרכבת ושאר השיפורים הפנימיים, העניים ממש לא סמכו עליו והעשירים כעסו על זה שהוא פוגע במועדון המיוחד שלהם.


הפתרון שמצא היה לפקח על המצאת גלאי אלקטרו-ביולוגי שימצא את הילדים הכי חזקים בבריטניה (למרות שהם התעלמו מהסימנים הללו עד שכל המשפחות החשובות תפסו את המקומות שלהן) והבטיח שיקחו רק את עשרים הבנים ועשרים הבנות המובחרים ביותר בכל שנה. פתאום רצו להיות שם, התפללו להיות שם, חשבו שזה היה סימן לגדולה, וכמובן שזה אמר שכל מה שהאנשים הללו אמרו הפך לחשוב, כי הוא הגיע מהמובחרים. באותו הזמן, ההורים הכפריים שבעבר רק ניסו להתקיים ניסו לוודא שילדיהם ידעו לקרוא ולכתוב, ישתתפו בתכניות תזונה, ישלחו לבתי ספר יסודיים של קסמים באזורם (וילמדו כשפומטיקה, קריאה ואת הגרסה הנוכחית של היסטוריה ואזרחות של קוסמים) ואפילו התחילו לעבוד במשרד הקסמים בתקווה לקבל השפעה על בחירת התלמידים להוגוורטס… כי אם יצאת מהוגוורטס, אתה בטח תהיה מישהו. היית מארבעים הגדולים, אחרי הכל.


הגידול בלידות בשנות השישים כמעט גרם להרחבת כמות התלמידים בשנות השבעים, אבל המלחמה הראשונה פרצה, ועם כל הקורבנות שלה ועם אלו שברחו מעולם הקוסמים, לקח קצת זמן להתאושש. אבל כשהתאוששו, האוכלוסיה הייתה מעטה יותר ומקושרת יותר מכל תקופה אחרת. הגלאי גם עבד כמו שצריך עכשיו, וכשרוב המשפחות החשובות חוסלו במלחמה, כל שכבה באמת כללה את ארבעים הגדולים… ובעולם בו אוכל טוב, חיסונים ולימודי קרוא-וכתוב היו, בפעם הראשונה בהיסטוריה, משהו נפוץ.


וזה יצר מתכון לאסון עבור הילדים שנולדו בין 79 ל-83, ונבחרו להיות בהוגוורטס כדי להיות משהו יותר ממה שכולם - כולל הם עצמם- יכלו להתמודד איתו, ועם כוח שגבר על החינוך שלהם במשך שנים. יש סיבה שכשהם התאמנו עד הסוף ושחררו את כל להט הנעורים שלהם, הם פגעו בלילה כמו פצצות אטום.



(1) הוגוורטס נוסד במאה התשיעית או העשירית, אולי בסביבות 990.

(2) סקסונים- שבטים גרמאניים.

(3) ממלכת וסקס- ממלכה במערב אנגליה.

(4) מיתרה- דת שסגדה לאל מיתרס, מסתורית מאוד.

(5) אוי נייל- מוצא אירי.

(6) קלדוניה- סקוטלנד.

(7) דייפד- ממלכה וולשית. בעצם הכותב קבע שארבעת המייסדים מייצגים כל אחד אזור אחר בממלכה המאוחדת.

(8) הוגסמיד, שהוקם באמת בזמן של הוגוורטס, הוקם בידי קוסם שברח מהוצאה להורג של מוגלגים.

(9) מלחמת העצמאות הסקוטית הראשונה- בין 1296 ל-1328.

(10) איטון- פנימייה יוקרתית לגברים בלבד באנגליה. ג'סטין היה אמור ללכת לשם לפני שגילה שהוא קוסם. תשעה עשר ראשי ממשלה למדו שם, וגם הנסיכים ויליאם והארי.


בפעם הבאה: סיפורה של נרקיסה מאלפוי, "נישואי נוחות". מתחילים את הסיפורים הנוספים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עשרים שנה לשמינייה- תגובת נגד למאמר אנטי

  בטור הבא, אדם מסוים מנסה להסביר לנו למה השמינייה הייתה סדרה גרועה תכל'ס. הוא לא צפה בה בזמן אמת, הוא היה ילד YES, הוא השלים אותה עם שנ...